Användarvillkor

Version: 1,2 Ändrad: 2024-09-19 

Denna dokumentversion ersätter eventuella tidigare versioner.  

  1. Inledning och omfattning

  1. Dessa användarvillkor ("Användarvillkoren") reglerar Kundens och Användares användning av Tjänsterna och SymbiTech AB:s ("Leverantören") tillhandahållande av Tjänsterna.
  2. Användarvillkoren gäller för alla Leverantörens Kunder, oavsett om Kunden är en Direktkund eller Avtalskund, samt för alla Användare av Tjänsterna, oavsett om Användaren är en Registrerad Användare eller en Läsare. Notera att om Kunden är en fysisk person, så är Kunden och Användaren samma person.
  3. Användarvillkoren utgör ett avtal som ingås mellan Kunden, Användaren och Leverantören. De är bindande för Kunden från den tidpunkt då Leverantören och Kunden ingår kundavtalet fram till dess att Kundens instans i Plattformen avslutas, och mellan Användaren och Leverantören från den tidpunkt Användaren ges tillgång till Tjänsten, fram till dess att Användarkontot avslutas.
  4. Kunden godkänner Användarvillkoren genom att ingå Kundavtalet, och Användaren godkänner Användarvillkoren genom att använda Tjänsten.
  5. För undvikande av missförstånd förtydligas härmed att avtalsvillkoren gäller oavsett om Tjänsterna tillhandahålls kostnadsfritt eller mot betalning. Avtalsvillkoren gäller för Kunder som ingår avtal om en kostnadsfri provperiod av Tjänsterna samt Kunder som inte har ett aktivt abonnemang, och vid sådana fall kommer tillämpliga bestämmelser i Avtalet att gälla för den perioden.
  1. Definitionslista

Definitioner i Avtalet som anges med versal som begynnelsebokstav, ska ha de betydelser som tilldelas dem i definitionslistan nedan, om inte annat uttryckligen anges:

  1. Avtalet: Samtliga avtalsvillkor som gäller mellan Kunden och Leverantören, respektive mellan Användaren och Leverantören.
  2. Användare: Individ som använder Leverantörens Tjänster. Inkluderar både Registrerade Användare och Läsare:
  1. Registrerad Användare: Individ med ett registrerat Användarkonto kopplat till Kundens instans i Plattformen.
  2. Läsare: Individ utan ett registrerat Användarkonto till Tjänsten, som har blivit inbjuden av en Registrerad Användare att läsa och/eller signera ett avtal/dokument som finns inom Kundens instans i Plattformen.
  1. Användarkonto: En Användares registrerade användarkonto till Plattformen.
  2. Kunden: Beställaren av Tjänsterna i enlighet med vad som framgår av Avtalet. Inkluderar både Direktkunder och Avtalskunder:
  1. Direktkund: Kund som registrerar sin instans i Plattformen direkt via Leverantörens webbplats.
  2. Avtalskund: Kund som ingår ett skriftligt avtal med Leverantören avseende Tjänsterna.
  1. Kundens Data: All data eller information som överförs till Plattformen av Kunden eller en Registrerad Användare.
  2. Tjänster: Alla tjänster och funktioner som Leverantören tillhandahåller, inklusive men inte begränsat till Plattformen, uppdateringar, underhåll och annan relaterad service. Tjänsterna inkluderar även eventuella tilläggstjänster som kan avropas av Kunden inom avtalstiden, utöver de ursprungligen avtalade tjänsterna.
  3. Tredjepartstjänster: avser applikationer, webbplatser, produkter och/eller tjänster inklusive information som tillhandahålls av tredje part.
  4. Leverantören: Leverantören av Plattformen, SymbiTech AB med organisationsnummer 559473-9061, postadress: Kaptensgatan 3, 621 49 Visby, e-post: kontakt@symbitech.se.
  5. Plattformen: Leverantörens webbaserade avtalshanteringssystem. Plattformen inkluderar alla dess funktioner, moduler, verktyg, komponenter, användargränssnitt, källkod, underliggande system och tekniska infrastrukturer som möjliggör dess användning och drift.
  1. Andra tillämpliga avtalsvillkor

  1. För Kunden gäller, utöver Användarvillkoren, även Kundavtalet samt eventuella bilagor som nämns däri, bland annat Personuppgiftsbiträdesavtalet som finns tillgängligt på Leverantörens webbplats via följande länk: /terms/dataprocessing/.
  2. Kunden och Användaren förbinder sig att använda Tjänsterna i enlighet med Avtalet, tillämpliga lagar, förordningar och andra föreskrifter samt att följa de instruktioner som Leverantören lämnar för användningen av Tjänsterna.
  1. Tjänsterna

  1. Information om Tjänsterna framgår på Leverantörens officiella webbplats.
  2. Målsättningen är att Tjänsterna ska vara tillgängliga dygnet runt, alla dagar om året. Dock lämnas inga garantier om att Tjänsterna alltid kommer att vara fria från störningar, avbrott eller tekniska komplikationer. Leverantören förbehåller sig rätten att när som helst, med eller utan föregående meddelande, tillfälligt stänga av alla eller delar av Tjänsterna för underhåll, installationer, uppdateringar, vid hög systembelastning eller liknande skäl utan att bli ersättningsskyldig. Leverantören garanterar inte att Tjänsterna kommer att vara tillgängliga för Kunden eller Användaren under perioder av underhåll, implementering av förbättringar eller vid nödåtgärder.
  3. Tjänsterna erbjuder Användaren omfattande verktyg för att skapa juridiskt giltiga avtal och dokument. Det är dock Kundens och Användarens ansvar att noggrant bedöma de unika omständigheterna i sin specifika situation och att välja de lösningar som bäst uppfyller dessa behov. För att säkerställa att de skapade avtalen och dokumenten är fullt korrekta och lämpliga, rekommenderas Kunden och Användaren starkt att vid behov konsultera en kvalificerad jurist. Leverantören erbjuder inga garantier för att de skapade dokumenten är fullständigt korrekta eller tillämpliga i alla juridiska situationer.
  4. En Läsare kan läsa det delade avtalet/dokumentet utan att logga in på Plattformen. Läsaren kan dock inte redigera innehållet i det delade avtalet/dokumentet. Genom att använda Tjänsten, accepterar Läsaren Leverantörens aktuella Användarvillkor.  Om Läsaren är den som ska signera det delade avtalet/dokumentet i fråga, ska Läsaren ange sitt personnummer i Tjänsterna. Alternativt kan Läsaren vidarebefordra dokumentlänken till en annan Läsare som ska signera.Kunden är ansvarig för Läsaren på samma sätt som för sina Registrerade Användare. En Läsare anses därmed vara en Användare med anslutning till Kundens instans i Tjänsterna.
  5. Leverantören erbjuder ingen juridisk rådgivning och ingår aldrig en rådgivare-klientrelation med Kunden eller Användaren. Leverantören ger inga specifika juridiska råd eller vägledning om hur avtal och dokument ska upprättas, eller hur lagar och regler ska tillämpas i Användarens eller Kundens individuella fall.
  6. Leverantören bär inte något ansvar för Användarens eller Kundens rättsliga förfaranden, vilket inkluderar men inte begränsas till, juridiska tvister, förhandlingar eller andra rättsliga processer. Ansvaret för att säkerställa att alla juridiska dokument är korrekta och uppfyller alla lagliga krav ligger helt på Användaren eller Kunden.
  7. Vidare upprättar eller granskar Leverantören inte dokument för Användarens eller Kundens räkning. Detta innebär att alla dokument som skapas via Tjänsterna är Användarens eller Kundens ansvar, och det rekommenderas starkt att vid behov konsultera en kvalificerad jurist för att säkerställa dokumentens giltighet och korrekthet.
  8. Användaren och Kunden är ansvarig för att ha den nödvändiga utrustningen och kommunikationsmöjligheterna för att få åtkomst till och använda Tjänsterna, såsom en dator, mobilt BankID och internetanslutning.
  9. Användaren och Kunden ansvarar för sin användning av Tjänsterna. Vid användning av Tjänsterna förbinder sig Användaren och Kunden att följa svensk lag och god sed samt att efterleva Leverantörens aktuella Villkor.
  10. Användaren och Kunden är medvetna om att Leverantören inte har någon skyldighet att ändra Tjänsterna och/eller tillhörande programvara för att stödja Användarens eller Kundens användning.
  11. Om en Användare bjuds in att använda Tjänsterna genom en inbjudan från en Kund, är Användarens tillgång till Tjänsterna begränsad till det specifika dokumentet mellan den inbjudna Användaren och den Kund som skickade inbjudan.
  1. Användarkonto

  1. Användarkonton kan skapas antingen av Kunden själv eller av Leverantören på uppdrag av Kunden. Flera Användarkonton kan anslutas till Kundens instans i Plattformen. Användaren måste vara minst 18 år gammal för att använda Leverantörens Plattform och Tjänster. Leverantören förbehåller sig rätten att begära åldersverifikation och kan stänga av eller radera konton som inte uppfyller detta krav.
  2. Vid registrering ska Kunden och Användaren tillhandahålla den information som efterfrågas i registreringsprocessen. Kunden ska bland annat ange nödvändig Kunddata och Användarkonton ska skyddas av ett lösenord för att få åtkomst till Tjänsterna. För juridiska personer måste registreringen utföras av en behörig firmatecknare.
  3. Genom att registrera ett Användarkonto, eller genom att låta Leverantören registrera ett Användarkonto, garanterar Kunden och/eller Användaren i fråga att all lämnad information är sann, korrekt och fullständig. Kunden och/eller Användaren förbinder sig också att kontinuerligt hålla dessa uppgifter uppdaterade och korrekta under hela avtalstiden, samt att omgående uppdatera kontoinformationen vid eventuella förändringar.
  4. Tjänsterna inkluderar funktioner som tillåter Kunden att bjuda in sina egna medarbetare, kunder eller andra intressenter att delta i och interagera med specifika delar av Tjänsterna. Dessa inbjudna användare betraktas som Användare som är anslutna till Kundens instans i Plattformen enligt Avtalets villkor.
  5. Det är inte tillåtet för en Användare att dela sitt användarkonto med andra. Om lösenordet eller användarnamnet blir känt för någon obehörig, ska Användaren i fråga omedelbart informera Leverantören om detta samt vidta erforderliga åtgärder (såsom att byta lösenord).
  6. Kunden och/eller Användaren ska vidta alla nödvändiga och rimliga åtgärder för att säkerställa säkerheten och konfidentialiteten av alla kontouppgifter relaterade till Användarkonton, inklusive användarnamn och lösenord. Kunden ska även regelbundet uppdatera och skydda kontouppgifterna mot obehörig åtkomst. Leverantören ansvarar inte för förluster eller skador som uppstår på grund av Kundens bristande skydd av kontouppgifter. Om Kunden eller Användaren delar, förlorar eller på annat sätt lämnar ut inloggningsuppgifter, ansvarar Leverantören inte för eventuella förluster eller skador som kan uppstå.
  1. Support och felanmälan

  1. Om Kunden eller Användare stöter på tekniska problem eller upplever fel i Tjänsterna, kan en felanmälan göras genom att skicka ett e-postmeddelande till Leverantörens e-postadress som anges i slutet av Användarvillkoren. Felanmälan ska innehålla en beskrivning av felet, när det upptäcktes samt information om hur felet uppstår eller kan återskapas. Rapporterade fel eller brister kommer, om möjligt, att åtgärdas av Leverantören inom skälig tid. Kunden och Användaren har enbart rätt att begära avhjälpande som påföljd vid eventuella fel eller brister.
  2. Användaren har möjlighet till support från Leverantören avseende frågor som rör Tjänstens tekniska funktionalitet och drift enligt offert från Leverantören i de fall support innebär kostnad, alternativt utan kostnad för Kunden enligt Leverantörens bedömning. Alla övriga frågor ska hänvisas till Kunden för hantering.  
  3. Leverantören tillhandahåller support på svenska eller engelska via e-post. E-postförfrågningar besvaras utan onödigt dröjsmål. Leverantören har rätt att prioritera supportärenden utifrån tillgängliga resurser och allvarlighetsgrad.
  4. Dag före helgdag förbehåller sig Leverantören rätten att hålla supporten stängd. Om supporten är stängd informeras detta via Leverantörens webbplats, i Tjänsten eller annan lämplig kommunikationskanal.
  1. Licens

  1. Leverantören beviljar härmed Kunden och Användare som ansluts till Kundens instans i Plattformen, en begränsad, uppsägningsbar, icke-exklusiv och icke-överlåtbar licens att använda Tjänsterna i enlighet med Avtalet, mot Kundens betalning av avgifter enligt Avtalet eller vid var tidpunkt gällande prislista. Betalning av avgifter enligt Avtalet och uppfyllande av Kundens samtliga förpliktelser enligt Avtalet är en nödvändig förutsättning för Kundens rätt att använda Tjänsterna. Leverantören förbehåller sig rätten att omedelbart återkalla nyttjanderätten om Kunden eller ansluten Användare bryter mot någon av de avtalade villkoren, missbrukar Tjänsterna, eller använder Tjänsterna på ett sätt som kan skada Leverantörens intressen.  
  2. När Kundens licens till Tjänsten upphör, oavsett orsaken därtill, kommer Användares anslutning till Kundens instans i Tjänsten att inaktiveras.
  3. Kunden eller Användaren har inte under några omständigheter rätt att överföra eller överlåta, helt eller delvis, någon licens för Tjänsterna till tredje part (innefattande men inte uteslutande vid fusioner och fissioner, konkurs, ändring av ägande eller kontroll eller till närliggande bolag) om inte Leverantören lämnar sitt föregående skriftliga godkännande.
  4. Tjänsterna tillhandahålls i befintligt skick. Kundens och Användares rätt att använda Tjänsterna är inte beroende av någon specifik version eller funktion vid en viss tidpunkt. Istället får de tillgång till och rätt att använda Tjänsterna i den form de erbjuds vid varje given tidpunkt.
  5. Licensen beviljas med följande begränsningar. Det är inte tillåtet för Kunden eller Användaren att, vare sig direkt eller indirekt (inklusive försök till sådana handlingar):
  1. integrera Tjänsterna i egen eller tredje parts produkt, eller på annat sätt använda Tjänsterna för att erbjuda eller tillhandahålla dem till tredje part, utan Leverantörens föregående skriftliga godkännande, förutom i fall där motparter i av Kunden administrerade signeringsärenden är involverade;
  2. kopiera eller på annat sätt få åtkomst till Tjänsterna än genom de gränssnitt som Leverantören tillhandahåller;
  3. använda automatiserade verktyg, såsom bots eller webcrawlers, för att kopiera eller få åtkomst till Tjänsterna eller dess tillhörande data;
  4. manipulera, kringgå eller på annat sätt åsidosätta Tjänsternas säkerhetsfunktioner;
  5. sälja, överlåta, hyra ut, distribuera, licensiera eller på annat sätt tillhandahålla Tjänsterna eller någon del därav till tredje part; och/eller
  6. använda Tjänsterna för att tillhandahålla tjänster till tredje part.
  1. Kundens och Användarens användning av Tjänsterna får inte ske på ett sätt som:
  1. sker i strid med Avtalet eller bryter mot tillämplig lag eller förordning (såsom vid bedrägeri, penningtvätt, korruption eller terrorism);
  2. skadar eller försöker skada individer eller organisationer, inklusive ekonomisk skada;
  3. innefattar spridning av oönskad reklam, marknadsföringsmaterial eller spam;
  4. innebär överföring eller uppladdning material som innehåller virus, trojaner eller annan skadlig kod/programvara;
  5. innebär lagring eller överföring av någon skadlig kod, virus eller material med olämpligt, hatiskt eller annars olagligt innehåll;
  6. stör eller hindrar Tjänsternas integritet, tillgänglighet eller prestanda; och/eller
  7. innebär försök till obehörig åtkomst till Tjänsterna eller dess relaterade system eller nätverk.
  1. Kunden eller Användaren får inte kopiera eller skapa härledda verk från programvaran eller andra immateriella rättigheter relaterade till Tjänsterna, eller utföra omvänd kompilering, demontering eller på annat sätt reproducera Tjänsterna eller dess relaterade immateriella rättigheter, om det inte uttryckligen tillåts enligt tillämplig tvingande lag.
  2. För att undvika missförstånd ska det som beskrivs i detta avsnitt gällande Tjänsterna, tillhörande programvara och immateriella rättigheter tillämpas på både hela och delar av dessa.
  3. Kunden och/eller Användaren ska omedelbart informera Leverantören via e-post om obehörig åtkomst eller misstänkt säkerhetsöverträdelse upptäcks.
  1. Kundens Data

  1. Kunden behåller samtliga rättigheter till Kundens Data, och Leverantören erhåller inga rättigheter till denna data utöver vad som uttryckligen anges i Avtalet. Genom att Kunden eller dess Användare laddar upp eller registrerar data i Plattformen, ger Kunden och Användarna Leverantören en global, oåterkallelig, icke-exklusiv och royaltyfri licens att använda, tillhandahålla, lagra, reproducera, modifiera, distribuera och/eller publicera Kundens Data, i den utsträckning som krävs för att tillhandahålla Tjänsterna samt för produktutveckling och analys. Licensen överlever Avtalets upphörande.
  2. Nedan villkor är tillämpliga på varje enskild del av Kundens Data  såväl som på dess helhet.
  3. Kundens Data ska vara korrekt och uppfylla tillämplig lagstiftning i alla länder som materialet och/eller de berörda personerna har anknytning till.
  4. Kundens Data  får inte:
  1. innehålla något som antingen individuellt eller tolkat i sin helhet kan uppfattas som stötande, kränkande, nedsättande, hotfullt, sexuellt, uttrycka förakt eller på annat sätt anses olämpligt;
  2. främja sexuellt explicit material, våld eller diskriminering;
  3. inkräkta på eller bryta mot någon annan persons eller organisations immateriella rättigheter, databasrättigheter eller företagshemligheter;
  4. innehålla vilseledande information;
  5. bryta mot rättsliga förpliktelser gentemot tredje part;
  6. skada eller inkräkta på fysiska personers rätt till privatliv och integritet;
  7. förtala, uppröra, trakassera, genera eller irritera någon annan person eller organisation (eller vara sannolikt att göra det);
  8. nyttjas för att felaktigt utge sig för att vara en viss person eller ha koppling till en viss person eller organisation; och/eller
  9. ge intrycket att det tillhör, upprättats av eller på annat sätt härstammar från Leverantören.
  1. Leverantören har rätt att ta bort hela eller delar av Kundens Data som bryter mot dessa villkor eller Avtalet, med eller utan föregående meddelande. 
  2. Kunden har rätt att begära en export av sin data under Avtalets löptid. Begäran om export ska framställas senast trettio (30) dagar innan Avtalets upphörande. Leverantören utför exporten av Kundens Data för en avgift mot löpande konsulttaxa. Efter Avtalets upphörande raderas Kundens Data från Tjänsterna, och Kunden ansvarar för att säkerställa att nödvändig information sparas på annat sätt innan radering sker.
  1. Begränsning av åtkomst till Tjänsterna

  1. Leverantören har rätt att med omedelbar verkan och utan föregående varning begränsa Kundens och/eller Användarens möjligheter att nyttja Tjänsterna och avsluta Användarkonton/instanser, om följande förutsättningar föreligger:
  1. Brott mot avtalsvillkor: Om det finns rimliga skäl att misstänka att Kunden eller någon Användare bryter mot Leverantörens eller tredje parts avtalsvillkor. Detta innefattar, men är inte begränsat till, obehörig användning av Tjänsterna, intrång i immateriella rättigheter eller andra överträdelser som bedöms skadliga.
  2. Skyddsåtgärder: Om Leverantören bedömer att det är en nödvändig åtgärd för att skydda Tjänsterna, Leverantören, Kunden, Användare och/eller tredje part. Detta kan inkludera åtgärder för att förhindra säkerhetsintrång, dataförluster eller andra situationer som kan hota Tjänsternas integritet och säkerhet.
  3. Utebliven betalning: Vid Kundens uteblivna eller ofullständiga betalning för avtalade Tjänster. Vid sådana fall begränsas åtkomsten till Tjänsterna för Kunden och Användare med anslutning till Kundens instans i Plattformen fram till dess att fullständig betalning, inklusive eventuell ränta och förseningsavgifter, har mottagits av Leverantören.
  1. Beslut om begränsning och återställning av åtkomst: Leverantören äger ensam rätt att besluta när begränsningen av åtkomst ska upphöra. Vid beslut om begränsning av åtkomst kommer Leverantören att göra en bedömning baserad på de specifika omständigheterna och kan kräva att Kunden eller Användaren i fråga vidtar korrigerande åtgärder innan åtkomsten återställs. Om det bedöms nödvändigt kan Leverantören även besluta att avsluta Kundens instans i Tjänsterna eller ett registrerat Användarkonto. Detta beslut kommer att baseras på en utvärdering av överträdelsens allvarlighet och risken för framtida överträdelser.
  2. Inaktivitet hos Användaren
  1. Frånkoppling vid inaktivitet: Om en Användare inte har varit aktiv i en Kunds instans på Plattformen under en sammanhängande period om tretton (13) månader, kan Användarens anslutning till instansen komma att avslutas.
  2. Radering av Användarkonto vid inaktivitet: Ett Användarkonto kan automatiskt komma att raderas om Användaren inte har loggat in på Plattformen under en sammanhängande period om tretton (13) månader.
  3. Innan någon av de ovan nämnda åtgärderna genomförs kommer en notifiering att skickas till Användarens registrerade e-postadress. Användaren ges därmed möjlighet att agera för att förhindra åtgärderna.
  1. Kommunikation: Om Leverantörens begränsar åtkomsten till Tjänsterna i enlighet med ovan, kommer Leverantören att försöka kommunicera detta så snart som möjligt och ge information om orsaken till begränsningen samt eventuella steg som krävs för att återställa åtkomsten.
  1. Personuppgifter och data

  1. Kunden, Användaren och Leverantören ska behandla personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning, inbegripet EU:s dataskyddsförordning ("GDPR").
  2. När Leverantören använder data (inbegripet Kundens Data) för sina egna ändamål i egenskap av personuppgiftsansvarig, såsom för förbättring och utveckling av Tjänsterna eller nya tjänster och/eller produkter, sker behandlingen av eventuella personuppgifter i enlighet med Leverantörens integritetsmeddelande finns tillgänglig på Leverantörens webbplats via följande länk: /terms/privacypolicy/. Genom att använda Tjänsterna, intygar Användaren och Kunden att de har läst, och godkänner att Leverantören behandlar personuppgifter i enlighet med, integritetsmeddelandet.
  1. Immateriella rättigheter

  1. Alla immateriella rättigheter, inklusive men inte begränsat till upphovsrätter, databasrättigheter, varumärken, designskydd och annan immaterialrättslig egendom relaterad till Tjänsterna, samt tillhörande tekniska lösningar, dokumentation och material, tillhör Leverantören och/eller dess licensgivare.
  2. Allt innehåll i Tjänsterna, med undantag för Kundens Data, ägs eller licensieras av Leverantören. Ingenting i detta Avtal ska tolkas som en överföring av någon immateriell rättighet från Leverantören eller dess licensgivare till Kunden eller Användaren. Leverantören, eller dess licensgivare, förbehåller sig samtliga immateriella rättigheter i och till Tjänsterna. Kunden och Användaren ges inga rättigheter utöver vad som uttryckligen anges i detta Avtal.
  3. Tjänsternas innehåll, inklusive men inte begränsat till text, varumärken, grafik, logotyper, ikoner, bilder, ljudfiler, objektkod, källkod och annat relaterat material, får inte reproduceras, modifieras, ändras eller på annat sätt användas utan att Leverantören i förväg har gett skriftligt tillstånd.
  1. Feedback

  1. Om Kunden och/eller Användare ("Feedbackgivare") väljer att lämna feedback, kommentarer eller förslag gällande Tjänsten ("Feedback"), överlåts äganderätten till denna Feedback, inklusive alla immateriella rättigheter, oåterkalleligen och utan kostnad till Leverantören. Feedbackgivaren avstår härmed från alla anspråk på ersättning eller erkännande för sådan Feedback.
  2. Om det enligt tillämplig lag inte är möjligt att överföra äganderätten till Feedbacken, ger Feedbackgivaren Leverantören en obegränsad, evig, oåterkallelig, global och kostnadsfri licens att använda, kopiera, modifiera, distribuera och på annat sätt utnyttja Feedbacken för alla ändamål inom sin verksamhet. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, utveckling, förbättring och marknadsföring av Tjänsten. Leverantören har rätt att ändra, vidarelicensiera och överlåta dessa rättigheter till tredje part utan restriktioner.
  3. Feedbackgivaren erkänner att Leverantören blir ensam ägare till alla rättigheter som uppstår från användningen av sådan Feedback, och att Leverantören inte är skyldig att ge någon form av ersättning eller erkännande till Feedbackgivaren.
  4. Feedbacken ska inte betraktas som konfidentiell information, och Leverantören har rätt att offentliggöra eller dela Feedbacken utan restriktioner. Feedbackgivaren avstår från alla anspråk på immateriella rättigheter som kan uppstå från Feedbacken och förbinder sig att inte använda Feedbacken för att utveckla konkurrerande produkter eller tjänster.
  5. Leverantören har ingen skyldighet att ta emot, implementera eller på annat sätt hantera någon Feedback som lämnas av Feedbackgivaren. Leverantören är inte heller skyldig att ge någon form av statusuppdatering eller återkoppling till Feedbackgivaren angående den inskickade Feedbacken eller dess användning.
  6. Leverantören är inte skyldig att bibehålla eller lagra någon Feedback som mottagits från Feedbackgivaren och friskriver sig från allt ansvar för konsekvenserna av användningen av sådan Feedback.
  7. Feedbackgivaren garanterar att de har full rätt att överlåta eller licensiera Feedbacken till Leverantören, att Feedbacken inte bryter mot tredje parts rättigheter, och att den inte innehåller personuppgifter eller annat innehåll som strider mot gällande lagar.
  1. Integration med tredjepartstjänster

  1. Leverantören strävar efter att berika användarupplevelsen genom samarbete med olika Tredjepartstjänster (såsom Google, Kivra och Fortnox). Leverantören garanterar dock inte kompatibiliteten eller fortsatt kompatibilitet mellan Tjänsterna och någon Tredjepartstjänst.
  2. Kunden och Användaren uppmanas att noggrant granska och förstå de användarvillkor och personuppgiftspolicyer som gäller för sådana Tredjepartstjänster innan de börjar använda dem. Det är viktigt att Kunden och Användaren är medvetna om och accepterar sådana tredje parts villkor och policyer för att säkerställa korrekt och säker användning av Tredjepartstjänsterna.
  3. Kunden och Användaren ansvarar för att säkerställa att deras användning av Tredjepartstjänsterna sker i enlighet med relevanta licensvillkor och lagar.
  1. Ansvarsbegränsning

  1. Force Majeure: Leverantören är befriad från ansvar för underlåtenhet att uppfylla avtalsenliga åtaganden som orsakats av omständigheter utanför Leverantörens rimliga kontroll, inklusive men inte begränsat till epidemier, pandemier, myndighetsbeslut, åsknedslag, bränder, krig, terroristhandlingar, mobilisering, ny lagstiftning eller andra oförutsägbara händelser. Åtaganden som påverkas av sådana händelser ska, så snart hindret upphört och i den mån det är praktiskt möjligt, fullgöras i enlighet med Avtalets villkor.
  2. Friskrivningar: Leverantören friskriver sig från ansvar för:
  1. Tekniska problem, förseningar eller avbrott som orsakas av faktorer utanför Leverantörens kontroll, inklusive Användarens tekniska utrustning, tredjepartstjänster eller generella nätverksstörningar.
  2. Skador eller förluster som beror på felaktig information eller felaktig användning av Tjänsten av Kunden, Utbildningsföretag och/eller Användaren.
  3. Innehåll som registreras i Tjänsten av Kunden, Utbildningsföretag och/eller Användaren.
  4. Problem, förseningar eller skador som uppstår vid användning av Tredjepartstjänster, då Leverantören inte har kontroll över dessa och därför inte kan hållas ansvarig för deras funktion, tillgänglighet, datahantering eller säkerhetsåtgärder.
  5. Dataintrång eller säkerhetsincidenter som inte direkt orsakats av Leverantörens vårdslöshet.
  6. Indirekta kostnader, skador eller förluster, såsom förlust av data, affärsavbrott, utebliven vinst eller andra ekonomiska förluster, såvida inte Leverantören har handlat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
  7. Innehåll och information som tillhandahålls av tredje part, inklusive sådant som kan nås via Tjänsten.
  1. Begränsning av garantier: Leverantören ger inga uttryckliga eller underförstådda garantier avseende Tjänstens funktionalitet, tillgänglighet, säkerhet eller lämplighet för något specifikt syfte, utöver vad som uttryckligen anges i detta Avtal.
  2. Skador: Leverantören ersätter endast Kunden för styrkta och skäliga kostnader som uppkommit som en direkt följd av vårdslöshet från Leverantörens sida. Ersättning utgår dock inte för indirekta kostnader, skador eller förluster, såsom utebliven vinst eller andra följdskador innefattande men inte begränsat till all förlust av Kundens Data, förlust av produktion, förlust av intäkt eller vinst samt krav från tredje part (inklusive krav från myndighet).
  3. Maximal ersättningsskyldighet: Leverantörens maximala ersättningsskyldighet gentemot Kunden för eventuella krav, skadestånd eller förluster, både direkt och indirekt, under varje tolvmånadersperiod ska vara begränsad till den totala ersättningen som Kunden har betalat till Leverantören enligt Avtalet under de senaste tolv månaderna före ersättningsanspråket.
  4. Tidsbegränsning för anspråk: Alla anspråk från Kunden måste framföras skriftligen till Leverantören inom två (2) månader från det att felet eller skadan upptäcktes eller borde ha upptäckts, dock senast tre (3) månader från skadetillfället. Underlåtenhet att framställa krav inom denna period medför att Kunden förlorar rätten att göra anspråk på åtgärd eller ersättning.
  5. Framtida förändringar: Leverantören förbehåller sig rätten att göra framtida förändringar i Tjänsten, vilket kan påverka Kundens användning. Leverantören ansvarar inte för eventuella negativa konsekvenser av sådana förändringar.
  6. Ansvarsbegränsningen enligt detta avsnitt gäller inte i fall av Leverantörens (i) uppsåt eller grova vårdslöshet och (ii) sådant ansvar som inte kan begränsas eller exkluderas enligt gällande rätt.
  1. Överlåtelse m.m.

  1. Leverantören har rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt Avtalet, och ansvarar för underleverantörs arbete som för eget utfört arbete.
  2. Leverantören har rätt att, utan Kundens (eller Användarens) medgivande, överlåta rätten att ta emot betalning enligt Avtalet, samt rätt att överlåta Avtalet, eller sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet, helt eller delvis, till tredje part som rimligen kan förväntas fullgöra skyldigheterna enligt avtalsvillkoren på ett tillfredsställande sätt.
  3. Kunden eller Användaren har inte rätt att överlåta Avtalet, eller sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet till någon annan, utan Leverantörens föregående skriftliga medgivande.
  1. Ändringar

  1. Tjänsterna
  1. Leverantören förbehåller sig rätten att när som helst, med eller utan föregående meddelande, efter eget gottfinnande göra förbättringar, tillägg, ändringar, lägga till eller ta bort funktionaliteter, korrigera fel eller brister i Tjänsten eller på annat sätt ändra Tjänstens utseende, funktioner, system, de tekniska kraven för tillgång till Tjänsten och andra komponenter (“Ändringar”).
  2. Om Ändringar av Tjänsten skulle innebära att funktioner som utgör en väsentlig del av Tjänsten tas bort, och Kunden inte accepterar en sådan Ändring, ska Kunden informera Leverantören om detta senast trettio (30) kalenderdagar efter Ändringens ikraftträdande. Om Leverantören och Kunden inte kan komma överens om Ändringen, och Leverantören ändå väljer att behålla Ändringen, har Kunden rätt att säga upp Avtalet till förtida upphörande. I sådant fall har Kunden rätt till proportionell återbetalning av eventuella förskottsbetalda Avgifter för den eller de delar av Tjänsterna som har påverkats. Om Kunden inte gör någon invändning mot Ändringen inom angiven tidsfrist, anses Ändringen vara accepterad av Kunden.
  3. Oavsett vad som anges ovan i detta avsnitt kan Ändringar som krävs på grund av nya lagar, förordningar eller myndighetsbeslut träda i kraft omedelbart.  
  4. Om en Tredjepartstjänst upphör, har Leverantören rätt att sluta leverera den tjänsten. Leverantören kommer i så fall att informera Kunden och Användare om detta innan upphörandet, förutsatt att Leverantören har blivit informerad om sådant upphörande från tredjepartsleverantören i fråga före upphörandet inträffar.
  1. Avtalsvillkoren
  1. Leverantören förbehåller sig rätten att vid behov ändra eller komplettera Avtalets villkor. Ändringar meddelas Kunden och relevanta Användare på det sätt Leverantören bestämmer lämpligt, vilket kan inkludera e-post, en notifikation i Plattformen eller på Leverantörens Webbplats, senast trettio (30) kalenderdagar innan de nya villkoren träder i kraft. Ändringar som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut kan dock träda i kraft omedelbart.
  2. Om Kunden/Användaren godkänner ändringarna behöver ingen särskild åtgärd vidtas. Genom att fortsätta nyttja Tjänsterna efter att de nya villkoren har trätt i kraft, omfattas Kunden/Användaren automatiskt av de nya villkoren.
  3. Om Kunden/Användaren inte godkänner ändringarna, ska denne säga upp Avtalet innan de nya villkoren träder i kraft, och då upphör Avtalet den dag ändringarna träder i kraft. Ifall Kunden säger upp Avtalet i enlighet med det föregående, och har förskottsbetalat Avgifter och villkorsändringar görs som är till väsentlig nackdel för Kunden, har Kunden rätt till proportionell återbetalning av sådana förskottsbetalda Avgifter.
  4. Kunden och respektive Användare ansvarar för att hålla sig uppdaterad om de aktuella avtalsvillkoren. Vid var tid aktuella avtalsvillkor finns publicerade på Leverantörens webbplats: /terms/user/.
  5. Alla framtida ändringar eller tillägg till avtalsvillkoren ersätter tidigare versioner.
  1. Tillämplig lag och tvistelösning

  1. Avtalet ska regleras av och tolkas i enlighet med svensk lagstiftning. Detta innebär att Sveriges lagar tillämpas, utan att ta hänsyn till principer om lagkonflikter.
  2. Tvister som uppstår mellan Parterna i anledning av Avtalet ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av SCC Skiljedomsinstitut (SCC). Regler för Förenklat skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljedomare. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm, Sverige. Språket för förfarandet ska vara svenska. Svensk lag ska tillämpas på tvisten. Skiljenämnden, Parterna och deras ombud ska iaktta sekretess avseende skiljeförfarandet och vad som förekommit där samt skiljedomen.
  1. Leverantörens kontaktuppgifter

  1. Leverantörens vid var tid aktuella kontaktuppgifter anges på följande länk: www.symbitech.se/kontakt.